19. oktober 2017
Børn på skoleafdelingerne under Espergærde Skole har baggrunden til at klare sig endnu bedre, mener man i Undervisningsministeriet. Foto: Lars Skov
Børn på skoleafdelingerne under Espergærde Skole har baggrunden til at klare sig endnu bedre, mener man i Undervisningsministeriet. Foto: Lars Skov
Foto: Lars Skov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ressourcestærke elever klarede sig for dårligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ressourcestærke elever klarede sig for dårligt
Helsingør - 12. oktober 2017 kl. 04:20
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fik fredag en redegørelse for, hvad Espergærde Skole har gjort for at løfte elevernes karakterer i forhold til deres socioøkonomiske baggrund. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Ser man på folkeskolens afgangskarakterer og andre karakterer, så klarer eleverne på Espergærde Skole sig godt. Karakterer er således i de fleste år over landsgennemsnittet i eksempelvis dansk og matematik, og karaktererne er også højere end på skolerne under for eksempel Helsingør Skole.

Imidlertid ser resultaterne langt fra prangende ud, når man korrigerer for elevernes såkaldt socioøkonomiske baggrund.

For elevgruppen i Espergærde har nemlig - i gennemsnit - forældre med høje indtægter og lange uddannelser. Derudover har få af forældrene flygtninge- eller indvandrerbaggrund. Med andre ord, så burde karaktererne være højere.

I foråret 2016 blev skolen således udtaget til et kvalitetstilsyn af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet, da skolen i to år i træk havde et karaktergennemsnit, der var mindst 0,5 karakterer lavere end styrelsens socioøkonomiske referenceramme.

I forbindelse med tilsynssagen har styrelsen bedt Espergærde Skole og Helsingør Kommune om at komme med en redegørelse for, hvordan man har arbejdet med udvikling og forbedring af skolens resultater. Redegørelsen blev afleveret fredag, og tilsynssagen er derved afsluttet, hvis styrelsen tager redegørelsen til efterretning.

Bedre tal
Skoleleder Andreas Elkjær forklarer, at man har arbejdet målbevidst løfteevnen de sidste år Men selv om en lang række initiativer er sat i gang, for at hæve karaktererne, så er det endnu for tidligt at sige om karaktererne er høje nok i forhold til elevernes sociosociale baggrund.

- Vi har resultaterne fra i sommer, og her kan vi se, at karaktererne er blevet højere, men først før jul har vi sandsynligvis de endelige tal korrigeret for sociosociale parametre, siger Andreas Elkjær.

Disse parametre kan også bevæge sig, hvis der eksempelvis i løbet af året er kommet færre eller flere rige forældre.

Fælles udskoling
Blandt de initiativer som skolen har taget for hæve niveauet er eksempelvis tre årlige klassekonferencer, hvor en klasses resultater bliver drøftet mellem en klasses lærere og faglige vejledere. Derudover er blevet gjort meget ud af at sætte klare mål for matematikundervisningen, som særligt gav de karakterer, som ikke var tilstrækkeligt høje.

Samtidig er udskolingen fra august i år blevet samlet på Tibberupskolen, som er blevet en rendyrket udskolingsskole. Dette forventes også at øge fagligheden.

Endelig har man samtidig med starten på den nye udskolingsskole også indført karakterer fra 7. klasse som et forsøg.

Med til billedet af Espergærde Skole hører i øvrigt, at 75 procent af eleverne fortsætter på en gymnasiel uddannelse og kun to procent ikke starter på en ungdomsuddannelse.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk