17. oktober 2017
Det var disse fire forskellige ruteføringer, som var i spil.  Illustration: Fredensborg Kommune
Det var disse fire forskellige ruteføringer, som var i spil. Illustration: Fredensborg Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Udvalg vælger linjeføring for cykelsti langs jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udvalg vælger linjeføring for cykelsti langs jernbane
Fredensborg - 09. oktober 2017 kl. 03:58
Af Andreas Norrie
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Forvaltningen søger om tilladelse til cykelsti mellem Nivå og Humlebæk hos to styrelser. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Der har i gennem flere år været planer om, at der skal anlægges en moderne cykelsti mellem Nivå og Humlebæk vest for Kystbanen. I dag findes der ganske vist en grussti fra afslutningen af den brede sti i Nivå mellem lergravene og Islandshøjparken og videre ud til Dagelykkevej. Her fra er der dog ikke cykelsti eller direkte forbindelse til cykelstisystemet i Humlebæk.

En cykelsti mellem de to byer, som der endnu ikke er afsat penge til, kræver imidlertid tilladelse fra Erhvervsstyrelsen og for enkelte af de mulige linjeføringers skyld også fra Naturstyrelsen.

Årsagen til, at der kræves en tilladelse fra Erhvervsstyrelsen er, at stiforbindelsen ikke er tegnet ind i Fingerplanen for hovedstadsområdet, som regulerer bebyggelsen af hovedstadsområdet.

På det seneste møde i Plan- Miljø- og Klimaudvalget skulle medlemmerne tage stilling til fire forskellige forslag til linjeføringer for en cykelsti, og vælge den rute, som skal fremgå af ansøgningen til Erhvervsstyrelsen.

Det endte med, at et stort flertal valgte en linjeføring, som fra Nivå går fra den eksisterende cykelsti langs skovbrynet og videre langs Kystbanen til Dageløkkevej og Humlebæk, hvor stien kan forbindes til de eksisterende cykel- og gangstier.

- Vi har valgt den linjeføring, der ikke går ind over markerne. Den kommer til at gå langs banen, og vi har lyttet til synspunkterne fra Dageløkke landsbyen, og det er muligt at trække den ind mellem en støjvold og banen, oplyser Lars Simonsen (R), formand for Plan-, Miljø- og Klimaudvalget.

De tre øvrige linjeføringer gik tættere på den nuværende sti og skulle gå for flere af linjeføringer gå igennem selve Dageløkke.

Præcisering:
Imidlertid er også en linjeføring ved navn 1B også stadig i spil. Der er tale om en linjeføring, som følger den nuværende grussti fra cykelstien mellem lergravene og Islandshøjparken og Dageløkkevej.
 
Derfra går stien syd for Dageløkke by videre over det åbne land frem til cykelstien ved Langebjergvej.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk