18. oktober 2017
Helsingør Gymnasium
Helsingør Gymnasium
Foto: Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kaos for eleverne på Helsingør Gymnasium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kaos for eleverne på Helsingør Gymnasium
Debat Helsingør - 28. september 2017 kl. 11:29
Af Mette Dahl Nielsen, Helsingør
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Af Frederiksborg Amtsavis den 19.9.2017 fremgår det at gymnasieledelsen på Helsingør Gymnasium er fratrådt med øjeblikkelig virkning pga. samarbejdsproblemer mellem ledelsen og medarbejderne. Afgående rektor Sune Bek har udtalt, at ledelsen har udført en turn-around, dvs. vendt udviklingen på gymnasiet, og skabt en bedre økonomi, et bedre elevgrundlag og større faglighed. Denne turn-around har ifølge rektor skabt modstand hos lærerne.

arrow Læs også: Jagt på ny rektor går nu i gang

Bestyrelsesformand Bo Søby Kristensen har udtalt, at på trods af at samarbejdet mellem lærere og ledelse har været særdeles anstrengt har eleverne ikke mærket det. Bestyrelsesformanden forklarer yderligere at økonomien har haft første prioritet og at rammebestemmelserne har været stramme. Men samtidig påpeger bestyrelsesformanden at ledelsen og medarbejdere har leveret gode resultater for Helsingør Gymnasium (HG).

Min søn startede på HG i august 2015 og fik et meget kaotisk første halvår på HG i en såkaldt papegøjeklasse. Når en klasse består af elever med forskellige fagretninger, så kalder gymnasiet klassen for en papegøjeklasse.

Vicerektor Tina Finding beroligede fra start af eleverne med at det ikke ville få konsekvenser for dem, at være i den pågældende papegøjeklasse. I forbindelse med elevernes beslutning i november 2015 om, hvilken fagretning de ønskede resten af gymnasietiden blev det endeligt afgjort at fagretningen med færrest elever blev nedlagt, hvilket betød at enten måtte mindretallet flytte over på den anden fagretning i klassen eller skifte klasse. Helsingør Gymnasium styrede ensidigt efter et økonomisk mål om at overholde budgettet uden at have blik for konsekvenserne for de elever, som blev tvunget til et klasseskift eller gymnasieskift midt i 1g.

Min søn fik heldigvis en plads på Espergærde gymnasium i en god klasse, men det var svært midt i 1g at skulle starte forfra i en ny klasse, hvor elevgruppen var etableret og der var etableret læsegrupper. Desuden skulle han forholde sig til nye lærere, nyt pensum, nyt it-system, og alt var bare rigtigt svært i lang tid.

Ifølge uddannelsesleder Mette Macholm så var proceduren i forbindelse med papegøjeklassen ikke fulgt, og der blev oprettet en ny papegøjeklasse efter at min søns klasse blev nedlagt. Det var fuldstændigt grotesk, og udtryk for manglende respekt for eleverne og udtalt dårlig ledelse af både rektor Sune Bek og vicerektor Tina Finding.

Helsingør Gymnasiums adfærd i min søns sag var tæt på, at få ham til at gå ud af gymnasiet. Jeg er sikker på, at andre elever som har været udsat for det samme svigt af gymnasiet har valgt at forlade gymnasiet med et stort uforskyldt nederlag i bagagen. Derfor er det ekstra provokerende at høre udtalelserne fra hhv. bestyrelsesformand Bo Søby Kristensen samt rektor Sune Bek, at ingen elever har mærket til problemerne på gymnasiet.

Min søns studentereksamen skal nok gennemføres, men resultaterne undervejs har været præget af Helsingør gymnasiums kaotiske styring af klasserne med dertilhørende klasse- og gymnasieskift midt i 1g. Det har i min søns tilfælde fået personlige konsekvenser i form af et dårligt udbytte i flere fag. Dermed får han en dårligere studentereksamen pga. nogle tåbelige administrative procedurer.

Jeg ved, at vores tilfælde ikke er enestående, men at der har været en udtalt praksis på Helsingør gymnasium med oprettelse af disse papegøjeklasser. Derfor må vi både have en diskussion af ledelsesgrundlaget på de enkelte gymnasier og de følger det skaber for eleverne, men der er også behov for en overordnet diskussion af, hvordan den politiske ledelse fungerer i forhold til styringen af gymnasierne, herunder budgetter og den faglige kvalitet af elevernes udbytte, når de pga. økonomiske vilkår bliver tvunget til et klasse- og gymnasieskift midt i skoleåret. Det har alt for store konsekvenser for eleverne, at det politiske ansvar for gymnasierne er placeret hos selvstyret på det enkelte gymnasie uden blik for at det har fatale konsekvenser for den enkelte elev.

arrow Gode resultater under begge rektorer
28. september 2017 kl. 14:25 Opdateret: kl. 13:10
arrow Eks-rektor afviser: Der var styr på økonomien
28. september 2017 kl. 14:14 Opdateret: kl. 10:18
arrow På Helsingør Gymnasium ønsker vi at vejlede alle elever bedst muligt
28. september 2017 kl. 12:14 Opdateret: kl. 10:48