20. august 2017
Jo mere konkurrence og jo flere valgmuligheder borgerne har for at gå et andet sted hen, skriver May-Britt Kattrup. Foto: Peter Andersen
gallery icon

Se billedserie

Jo mere konkurrence og jo flere valgmuligheder borgerne har for at gå et andet sted hen, skriver May-Britt Kattrup. Foto: Peter Andersen
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Frit valg for borgernes skyld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frit valg for borgernes skyld
Debat - 26. juli 2017 kl. 10:51
Af May-Britt Buch-Kattru MF (LA), Sundheds- og ældreordfører. Kandidat til Region Hovedstaden
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ældre skal have ordentlig pleje og omsorg, uanset hvor de bor, og uanset om ydelsen leveres af en privat virksomhed eller af kommunen. Og det er værd at bemærke, at dette også sker i stor udstrækning. Desværre er der dog også eksempler på det modsatte - og for mange eksempler.

Jo mere konkurrence og jo flere valgmuligheder borgerne har for at gå et andet sted hen, hvis man er utilfreds jo større sikkerhed for kvaliteten. Det vil sige øget brug af private virksomheder og dermed styrkelse af det frie valg, som mere end 70 procent af de ældre værdsætter.

I Gribskov har man valgt det private firma Attendo til at levere sygepleje. Og her i avisen den 22. juni kan man læse, at borgmester Kim Valentin (V) siger, at Attendo ikke længere skal levere sygepleje, hvis de ikke kan yde, hvad de lover. De bliver kaldt til samtale.

Hvor er det godt at høre. Det er netop det, der er styrken ved brug af private virksomheder. Man kan fyre dem, hvis de ikke gør det godt nok. I modsætning til det offentlige, er private virksomheder således afhængige af at levere en service, som er så god, at man stadig er den foretrukne leverandør. I modsat fald kan borgere, kommune, kunder gå andre steder hen. Denne mulighed har man ikke, hvis kommunen er ene leverandør.

Men en løbende dialog med virksomheden er vigtig for at sikre den rigtige kvalitet og løse evt. problemer eller misforståelser i samarbejdet. Er vilkårene realistiske hvad angår pris og ydelse? Har kommunen medtaget alle omkostninger i deres egen pris? Er der overensstemmelse mellem visitering, udbud, aftale og den leverede service? Eller hvor ligger der en evt. uoverensstemmelse? Har forholdene ændret sig undervejs? osv.

Løbende opfølgning på aftalt og leverede ydelse, kan imødekomme mange udfordringer. Risikoen for konkurs kan minimeres, og man kan opnå bedre kvalitet til glæde for borgerne.